De onbereikbare man of vrouw

De mannen op wie Inge een crush heeft, zien haar niet staan of zijn alleen in voor een korte affaire. Erger nog, sommigen hebben zelfs al (stiekem) een relatie. 

In het gesprek met Inge — een nieuwe coachklant — herinnerde me aan een bepaalde periode in mijn leven. Ik was toen zelf aan het daten en… viel keer op keer op onbereikbare vrouwen.

De aantrekkingskracht van het onbereikbare

Een leuke, maar vaak ook frustrerende tijd. Er komen weer beelden en namen van verschillende vrouwen voorbij. Vooral Corine komt weer boven. We kenden elkaar van dansles. Als ze in haar zwarte jurk over de dansvloer zwierde, volgde mijn ogen haar vol bewondering. Een paar weken na onze eerste ontmoeting was ik al smoorverliefd. 

Ik heb me suf zitten piekeren hoe ik haar hart kon veroveren. Maar al die mooie plannen, en ook mijn heftige verliefdheid waren compleet kansloos…

De klap op de derde dansles

Dat werd me duidelijk op onze derde dansles, vlak voordat ik haar wilde vragen voor een etentje. Corine: “Hé Hans, ik kan volgende week niet dansen, want ik ga een weekje naar de zon met Olaf, mijn vriend.” 

Ik trok wit weg… Ze was dus al lang bezet. Haar vriend hield alleen niet van dansen. Dus daarom kwam ze alleen naar rock & roll dansles. Het kostte me best wel een maandje of wat om daar overheen te komen.

Verliefd op emotioneel onbereikbare mensen

Corine was niet de enige dame op wie ik in die periode verliefd geweest ben. Dat volgde elkaar in snel tempo op. Later heb ik eens zitten zoeken wat de belangrijkste overeenkomst was tussen al die vrouwen waarop ik verliefd ben geweest. 

Nee, de belangrijkste overeenkomst was niet hun uiterlijk of karakter, maar … hun (on)bereikbaarheid. Vooral emotionele onbereikbaarheid. Hoe onbereikbaarder de vrouw, hoe heftiger de verliefdheid, leek het wel. 

Mijn onbewuste leek in die tijd perfect aan te voelen wanneer een diepe emotionele connectie compleet kansloos was. Op “emotioneel onbereikbaar” ging ik compleet aan. Alleen, dat zie je niet zomaar aan de buitenkant van iemand.

Waarom we soms ‘veilig’ kiezen voor onbereikbaar

Ik heb me dan ook lang afgevraagd hoe ik het voor elkaar kreeg om zo’n goede neus voor onbereikbare vrouwen te hebben. Toen ik eenmaal singlecoach was en daar nog eens naar keek, was het antwoord niet zo moeilijk. 

Namelijk: bindingsangst. 

De angst voor een diepe connectie, dat die ander mij helemaal zou zien en ik me kwetsbaar moest opstellen was onbewust zo groot, dat ik de veiligheid van een onbereikbare vrouw opzocht. In feite zat er een diepe angst voor afwijzing onder. 

Door achter onbereikbare vrouwen of mannen aan te gaan, voorkom je dus dat je afgewezen wordt. Het kan bij voorbaat immers al niks worden.

Inge valt op onbereikbare mannen – en dat is geen toeval

Ik kom ditzelfde mechanisme ook regelmatig tegen bij mijn coachklanten. Zo ook bij Inge. Zij valt, keer op keer, op mannen die emotioneel of praktisch niet beschikbaar zijn.

Tijd voor haar — net als ik destijds — om haar liefdespatroon onder ogen te zien.
En met haar dieperliggende angsten aan de slag te gaan.

Herken jij dit patroon?

Misschien merk jij ook, dat je net als ik vroeger en Inge nu, steeds valt op mensen die voor jou niet echt beschikbaar zijn – emotioneel of praktisch gezien. 

Grote kans dat er iets anders onder zit dan alleen maar “pech in de liefde”. 

Vaak is er sprake van een patroon met als doel om lekker veilig afstand te houden. Echte nabijheid en emotionele verbinding komen immers gevoelsmatig te dichtbij.

Sta eens stil bij deze vraag:

“Hoe zou het zijn om te kiezen voor iemand die wél beschikbaar is – en wat roept dat in mij op?”

Hoe kunnen wij jou helpen?

Durf jij je verlangen naar liefde serieus te nemen door ook je dieperliggende angst voor verbinding onder de loep te nemen? Onderzoek eens wat jouw patroon is. Daar begint echte verandering. Kom daarom eens langs voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan kunnen we samen onderzoeken wat jouw patronen zijn en kijken we hoe we ook jou kunnen begeleiden naar een fijne duurzame relatie via ons coachingsprogramma.

Terwijl ik blogs en facturen typ, denk ik nog regelmatig met heel veel plezier terug aan onze singlesweek in Frankrijk. Een van de leukste momenten vond ik onze “Flirty Dancing” workshop die ik samen met Meinou heb gegeven. Deze speelse workshop was niet alleen voor onze eigen deelnemers, maar ook de deelnemers van andere cursussen op het landgoed.

In onze workshop kon je niet alleen lekker dansen. Het ging ook om oogcontact maken, glimlachen naar elkaar, elkaars handen vasthouden, je verbinden met elkaar en ook een beetje flirten en verleiden. Niet alleen nieuwe vaardigheden leren, maar ook heel veel plezier en vooral lachen om jezelf en alle anderen. 

Maar… in eerste instantie wilde bijna niemand komen. Daar baalden we flink van! Als we de mensen enthousiast probeerden te maken, kregen we allemaal opmerkingen zoals: “Dan heb ik straks allemaal kerels achter me aan”, “Dan denkt ze nog dat ik meer van haar wil”, en “Ik wil geen verkeerde verwachtingen wekken”. 

Dat leek een beetje op wat ik ook vaak van klanten hoor in mijn coaching. “Als ik laat merken dat ik hem of haar aantrekkelijk vindt, dan wil de ander gelijk meer. Dan heb ik verwachtingen gewekt en moet ik ook de volgende stap zetten. Ik wil die ander niet teleurstellen”. Het gevolg van deze denkwijze: “Dan doe ik maar helemaal niks”. Want de overtuiging is: wie A zegt moet ook B zeggen.

Dus laten we elkaar bij het daten niet merken dat we elkaar leuk vinden. En durven we niet te flirten, bijna geen complimenten te geven en ook geen diepe verbinding te maken. Het resultaat? Er gebeurt niets. Er is geen klik of je wordt al snel verbannen naar de friendzone. Beide helpen niet echt om een relatie te krijgen.

Als ik er over nadenk, vind ik het eigenlijk een beetje bizar. Als je de overtuiging van veel singles volgt, kun je dus tijdens een date niet gewoon een beetje flirten en een mooie verbinding maken. Ten minste, niet zonder dat je dan gelijk verwachtingen wekt en dus verdere stappen moet zetten. 

Bekijk het eens van een andere kant. Het zou hetzelfde zijn als dat ik naar de fietsenmaker ga met een gebroken ketting, en verwacht dat deze al zijn of haar werk uit de handen laat vallen en mijn fiets als eerste maakt. Of dat als ik een nieuw shirt koop en lief naar de verkoopster lach, gelijk verwacht dat ik 50% korting krijg. Aan die verwachtingen is (helaas voor mij) nog nooit voldaan. Al is mijn verwachting nog zo sterk en vind ik dit misschien heel normaal.

Bovenstaande voorbeelden vind ik net zo onzinnig als verwachten dat er gezoend gaat worden als er een beetje geflirt is. Of dat je de ander mee naar binnen moet vragen als je voor je deur afgezet wordt. 

Dat hoopt of verwacht die ander misschien wel. Er is niks mis met hoop en verlangen. Maar dat is heel wat anders dan de verwachting, dat het “moet” gebeuren omdat het zo hoort. Dat bepaal je nog altijd zelf. Dus zeg gerust “A” en zeg pas “B” als je het ook echt zelf graag wilt. 

Dat geeft veel meer vrijheid om te flirten, te verbinden en te laten merken dat je die ander leuk vindt zonder verdere verplichtingen. Het gaat om wat er in het moment gebeurt en elke volgende stap zul je weer opnieuw samen moeten onderzoeken. 

Dit gaven we trouwens ook uitdrukkelijk aan bij alle aarzelende deelnemers van onze Flirty Dancing Workshop in Frankrijk. En je raadt het al: zonder druk en zonder dat er iets moest, hebben we vervolgens heerlijk geflirt en gedanst!

Hoe kunnen wij je helpen?

Wil jij ook veilig oefenen met “A” zeggen zonder dat je gelijk aan “B” vast zit? Kom dan naar onze de workshop “Leer flirten en contactleggen in één middag” of

workshop “Dansend op weg naar de liefde”.  Natuurlijk ben je ook welkom voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan kijken we samen hoe we ook jou kunnen begeleiden naar een fijne duurzame relatie via ons coachingsprogramma.

Meinou mocht meewerken met een item van Spuiten en Slikken, waarbij ze presentatrice Diva een flirtworkshop gaf.

Kijk hier hoe dat uitwerkte…

Femke is 36 jaar en psycholoog. Zij heeft hulp bij singlecoach Meinou gezocht omdat zij nooit verder kwam dan een paar dates. “Ik legde mezelf veel druk op, vond dat ik niemand aan het lijntje mocht houden. En kapte het altijd na een paar dates weer af”.

Lees hier de ervaring van Femke

Waar liep je vast in het verleden bij het vinden/vasthouden van een relatie?

Ik bleef eigenlijk altijd in de date-fase hangen. Als ik aan het daten was, kwam er steeds een moment dat het voor mij te dichtbij kwam. En dan kreeg ik de neiging om te vluchten. Oftewel: Als het te spannend werd, stopte ik ermee. Daarmee kwam ik steeds niet verder, ik bleef maar in datzelfde patroon hangen.

Waarom ben je naar de singlecoach gegaan?

Omdat ik wel inzag dat het mijzelf niet ging lukken om dat te doorbreken. Ik denk dat ik heel goed wist waar het mis ging. Maar het zelf veranderen? Dat lukte mij niet. Ik was er best wel teleurgesteld over dat het iedere keer weer om dezelfde reden mis ging. En toen kwam ik toevallig via Google bij jullie website uit. Nou, daar heb ik toen heel lang over nagedacht. Maar uiteindelijk dacht ik: “Als dit is wat mij kan helpen, dan moet ik dat misschien maar gewoon gaan doen!”

Wat was de belangrijkste drempel voor jou?

Ik zag het een beetje als falen ofzo. Het lijkt alsof iedereen in staat is om een relatie te krijgen en op te bouwen. En ja, ik voelde me best wel als een soort van mislukkeling. Dat dat mij niet zelf lukte, dat ik daar hulp bij nodig zou hebben… dat gaf wel een bepaalde schaamte.

Het was best vaak zo dat mensen vroegen waarom het maar niet lukte bij mij, en dat raakte mij enorm. Dan vroeg iemand dingen als “Hoe zit dat nou bij jou? Waarom lukt het jou dan niet om een relatie te krijgen?” En als iemand daar dan een beetje op doorging, werd ik daar heel verdrietig over. Volgens mij was er echt zo’n moment, een moment dat ik volgens mij een artikel van jullie las wat echt precíes mijn situatie beschreef. En toen dacht ik ineens: “Dan moet het misschien maar zo zijn. Dan is dit blijkbaar voor mij nodig en dan ga ik ervoor!”

Daarna heb je kennismakingsgesprek gehad. En waarom ging je met Meinou in zee?

Omdat ik meteen een goed gevoel bij haar had. Ik voelde me gelijk op mijn gemak en vond haar heel toegankelijk. Het voelde meteen goed om met haar dat traject in te gaan.

En toen? Waar heb je aan gewerkt? En wat is er veranderd?

Een belangrijk punt voor mij was dat ik ging leren voelen waar mijn behoeften lagen. Dat was best een dingetje voor mij omdat ik altijd erg gefocust was op de ander. Ik had bijvoorbeeld bij het daten al het idee had dat ik heel snel moest beslissen of het wat ging worden of niet. “Want ik kan iemand niet aan het lijntje houden”, dacht ik dan. Terwijl ik het zelf dan gewoon nog niet voelde. Ik heb geleerd dat ik gewoon echt veel rustiger aan mag doen. En de tijd mag nemen om iemand echt goed te leren kennen. Dat je die tijd ook gewoon nodig hebt. Ik legde mezelf daarvoor altijd zoveel druk op!

En waar heb je verder nog aan gewerkt?

Nou bijvoorbeeld aan mijn communicatie. Dus: Hoe kan ik mijn behoeften aangeven? Kan ik aangeven wat er speelt en waar ik mee zit? Dat is nog steeds wel iets wat ik best wel lastig vind, maar ik heb daar echt stappen in gezet.

Wat maakt dat je het lastig vindt om daarover te communiceren met je date of partner? Kun je daar iets meer over vertellen?

Ja. Dat voelt gewoon toch wel kwetsbaar. En mijn angst was denk ik ook wel een struikelblok. De angst van “oh, maar als ik dat dan deel, dan vindt hij mij vast raar”. Of “Dan vindt hij mij niet meer leuk”. Ik denk dat dat de basisangst was die eronder lag.

En wat merkte je toen je het toch deed?

Ja dat is dan heel spannend, hè. Ik heb echt moeten leren dat ik die spanning ook gewoon mag voelen. En daar ook de ruimte voor mag maken in plaats van het uit de weg te gaan. Dat was voor mij echt wel een andere manier is om daarmee om te gaan. En dat was veel effectiever!

Ik had iedere keer dat ik het deed een kleine succes-ervaring, wat het de keer daarna weer een klein beetje makkelijker maakte. Iedere keer dat ik het deed merkte ik dat het goed uitpakte. Dat gaf weer vertrouwen om het volgende keer weer te doen.

Ik denk dat het ook wel een beetje mijn karakter: ik ben best wel een binnenvetter. Maar ik ben me er nu meer bewust van dat ik het anders kan doen. En ik merk dat het voor de ander juist makkelijker is als ik me open stel. Ik merk dat het de ander juist helpt in plaats van belast. En dat hij het niet raar vindt maar juist denkt: “Ah! Nu snap ik je wat beter!”

Heb je nog andere dingen geleerd?

Ik denk dat ik ook gewoon als geheel meer zelfvertrouwen heb gekregen!

Hoe heb je het hele coachingsprogramma ervaren? Dus de coachingsessies, de trainingen en het online deel?

Ik vond het geheel heel fijn. Ook de combinatie van de coachingsgesprekken met de trainingen. Van tevoren vond ik het feit dat er ook trainingen waren echt helemaal niet leuk. Ik zag er best wel tegenop. Maar het is gewoon wel fijn om dan ook mensen te ontmoeten die precies tegen dezelfde dingen aanlopen. En te merken dat dat ook gewoon hele leuke mensen zijn die op dit punt vastlopen. Dat geeft gewoon heel veel herkenning. Het had echt toegevoegde waarde, ook omdat je dan natuurlijk ook echt kan oefenen met elkaar.

Wat zou je tegen andere deelnemers willen zeggen die hier tegenop zien?

Ja dat hoorde ik eigenlijk ook op die trainingsdag wel: dat er een aantal mensen die ik toen gesproken heb er met hetzelfde gevoel naar toe gingen als ik. Maar dat eigenlijk iedereen heel positief verrast was. De manier waarop Hans en Meinou het deden was ook wel echt heel fijn. Zij stellen zichzelf ook heel kwetsbaar op en dat maakt het makkelijker om ook de dingen te delen waar je zelf mee zit. Ik vond die dagen superleuk en had die ook echt niet willen missen.

Wat van je van het online onderdeel van het coachingsprogramma?

Ja, ook fijn om dat dan vooraf al doorlopen te hebben. Dat je als je met de coachingsessies aan de gang gaat toch ook al een beetje weet hoe het zit. De theorie al kent en zo door kan pakken.

Het voordeel is ook dat je dan soms nog iets kan nazoeken. Sommige oefeningen die erin zitten doe ik nog steeds.

Wat vond je van de coaching en coach Meinou?

Ik vond Meinou heel toegankelijk. Ik voelde me iedere keer als ik bij haar weer dan wegging weer een stukje lichter. Zij gaf mij vaak dat steuntje in de rug die ik even nodig had. Of even die geruststelling dat ik misschien wel een beetje streng voor mezelf was. De manier waarop zij mij spiegelde was heel erg prettig. Ik durfde echt mijzelf te zijn en mij open te stellen.

Wat is het resultaat van het coachingsprogramma? Heb je een relatie?

Ja, ik heb nu een relatie. Volgende week zijn we een jaar bij elkaar! Dus dat is heel leuk.

Wat zorgde voor de omslag dat het opeens wel lukte om de juiste vrouw/man te vinden? Wat is het belangrijkste wat je anders gedaan hebt dan voorheen?

Het verschil is dat ik nu echt vanuit rust de tijd heb genomen om hem rustig te leren kennen. En om mezelf stapje voor stapje wat meer bloot te geven. Dat voelde eigenlijk al best wel snel heel goed. Ik had daardoor ook echt het gevoel dat ik mezelf kon zijn bij hem. En merk dat we elkaar ook echt heel goed aanvullen.

Ik ben ook op een andere manier naar mannen gaan kijken. Bij het daten stond ik er anders in en ben ik iemand echt oprecht een kans te geven. In plaats van zoals ik vroeger deed: “Oh, ik moet meteen nu in de eerste date al weten of dat dit mijn man gaat worden!” Dat kan natuurlijk helemaal niet en dat hoeft ook niet.

Ik had altijd eigenlijk iedereen om die reden afgewezen en nog niet eerder een relatie gehad. Natuurlijk werd ik ook wel zelf afgewezen. Als ik eens iemand tegenkwam waarvan ik echt dacht “Nou, die is wel interessant!” dan ging ik als het dichtbij kwam die ander toch afwijzen. Of ik stelde mezelf onvoldoende open waardoor de ander mij afwees.

Dit keer ben ik echt wel in verbinding gebleven. Dus ook de momenten dat ik het juist even spannend vond. Ik heb ook veel meer benoemd. En dat werkte!

Hebben de dingen die je veranderd hebt je ook nog in andere situaties wat opgeleverd dan alleen in je relatie?

Ja ook op mijn werk (als psycholoog) pas ik wat ik zelf heb geleerd wel toe bij mijn cliënten. En ik ben op mijn werk zelfverzekerder geworden, omdat ik ook daar meer mijn eigen behoefte ben gaan voelen. Ik merk dat ik er daarmee anders in zit, dat het werk me veel minder energie kost. Dat ik me veel minder per se altijd in dienst van de ander voel, maar ook aandacht geef aan wat ik zelf nodig heb. Ook daar ervaar ik meer rust.

Heb je nog een tip voor mensen die denken in dezelfde situatie zaten als jij eerst zat. Wat zou jij een adviseren?

Om echt contact met jullie te zoeken. Dat kan je zoveel helpen op verschillende vlakken. Dus dat dat toch goed is om die drempel wel over te gaan. Ondanks dat je aan de voorkant bezwaren ziet, ga ervoor!

Hoe kunnen wij jou helpen?

Wij hebben al veel singles geholpen om in een fijne duurzame relatie terecht te komen, waarin ze zichzelf kunnen zijn en kunnen bespreken wat ze wel en niet prettig vinden. Een relatie waarin ze zichzelf kunnen zijn. En dat is ze gelukt. Wil jij dat ook, kom dan eens vrijblijvend met ons praten.